Träningsutrustning

UTRUSTNING FÖR TRÄNING

- 10 SAKER EN LÖPARE BÖR ÄGA

Pulsklocka/GPS

Överst på listan måste väl ändå löparens bästa vän hamna, till och med före skorna! (Skorna har dock en egen kategori längre ner i listan) Sikta in dig på en klocka med enkla funktioner och tydlig display. Själv har jag testat såväl Suunto som Polar och Garmin och slutligen fastnat för Garmin Forerunner. Är inne på min tredje Forerunner och gillar den verkligen. Tillsammans med Garmin Connect så får du struktur och en tydlig bild av alla dina pass. Klockan är ovärdelirg vid intervallträning. Varför inte använda mobilen? Till dagens smarta lurar finns det en uppsjö bra löparappar som fungerar bra, jag vill dock inte ha med mig min Iphone ut på rundan om det inte är ett väldigt långt träningspass. Lämna mobilen hemma och passa på att njuta av din onåbarhet.

Buff

Buffen är en god träningskompis under stora delar av året. Ett plagg lika enkelt som genialiskt. Köp en bra buff eller tillverka en egen. Du kommer garanterat att använda den ofta, en buff skyddar lika bra mot vind och kyla som mot sol och svettdroppar. Buffen kan tjänstgöra som både mössa, halsduk och svettband. Personligen har jag många buffar i olika material som jag varierar efter årstid och väderlek.

 

Löpartajts

Går du tillbaka tio år i tiden så var det bara de mest inbitna löparna som sprang i tajts. Nu för tiden är detta ett plagg som var och varannan motionär tränar i och när man väl har testat är det omöjligt att gå tillbaka till de pluffsiga träningsbyxorna. Tajts kan man inte äga för många, några i varje längd är ett bra riktmärke, och så givetvis några vintertajts.

 

Kompressionskläder

Trenden med kompressionskläder har slagit stort på senare tid och ännu finns det väl inga tydliga bevis för att dessa åtsittande plagg verkligen har någon effekt. Vissa menar att det främst är efter avslutad träning som de bör använda,s om man vill påskynda musklernas återuppbyggnad. Oavsett effekt så tycker i alla fall många att kompressionsplaggen är bekväma och sköna att träna i då de på ett smidigt sätt följer kroppens rörelser. Den mentala aspekten kan ju spela en roll i denna fråga, tror man att kompressionskläderna kommer hjälpa en till bättre tider eller tyngre vikter så kommer de förmodligen att göra det. Jag gillar kompressionsplaggen just för följsamheten och känslan av snabbhet som infinner sig när de åker på.

 

Solglasögon

Glöm inte att skydda dina ögon mot solens skadliga strålar. Många är vi som tycker om att träna i vackert väder och tränar man dessutom i en miljö med reflexer från exempelvis vatten eller snö så är glasögon ett nödvändigt hjälpmedel. Solskyddsfaktor och keps sitter ju inte heller fel under soliga dagar.

 

Handskar

Passar utmärkt att ha med om man vill träna lite styrka under löprundan eller om det helt enkelt är lite kyligt.

 

Löparryggsäck

Det bästa redskapet man kan ha om man vill springa till jobbet istället för att ta bilen eller åka kommunalt. Passar även utmärkt för långturerna. En löparryggsäck går att spänna åt på ett bra sätt så att den inte stör löpningen genom att skumpa runt på ryggen. Transportlöpningar av typen till/från jobbet är ett utomordentligt bra sätt att skapa tid för träning i en pressad vardag. Finns det dusch på jobbet så är det hela ännu bättre.

 

Vätskesystem

En så kallad camelbak(egentligen ett varumärke) är ett utmärkt redskap vid löpning på längre distanser då det går att få med sig flera liter vätska i en sådan. Vätskan bärs i en blåsa på ryggen och drycken når löparen genom ett långt sugrör. Detta medför att tyngden hamnar nära kroppen och att du dessutom kan dricka samtidigt som du springer. Kalla dagar kan vätskeryggsäcken även värma dig under rundan, om du fyller upp den med varm vätska. För längdskidåkning är ofta en magväska med vätsketank att föredra då en ryggsäck kan vara i vägen när man stakar.

På kortare pass kanske du istället klarar dig bättre med ett vätskabälte eller en handhållen flaska. Fördelen med ryggsäcken är dock att du även kan få med dig lite annat såsom bars, telefonen eller ett första förband.

 

Barnvagn för löpning

Är du småbarnsförälder och vill umgås med dina barn samtidigt som du tränar så är en barnvagn ett mycket bra redskap. Det finns mängder av modeller som är speciellt framtagna för löpning men det finns även vanliga vagnar som fungerar bra att springa med. I mitt tycke så sticker en tillverkare ut lite extra när det gäller denna typ av löparvagnar: Chariot. Själv springer jag med mina barn i en Chariot Cougar 2, vilken både jag och de är mycket nöjda med. Chariots vagn fungerar även utmärkt till lngdskidåkning, cykling och shopping. Likt löparryggsäcken så är denna produkt utmärkt för dig som har svårt att få tiden att räcka till för löpningen.

 

Har du en vagn med stora låsbara hjul och viss stötdämpning så bör det gå fint att springa med den även om det inte är en utpräglad löparvagn. Asfalt och jämna underlag är att föredra vid barnvagnslöpning, glöm heller inte att sätta fast barnet ordentligt och se till att ha någon form av säkerhetsrem runt armen så att vagnen stannar om du skulle falla i en nedförsbacke. Glöm inte reflexerna!

 

Pannlampa och reflexer

Tycker du om att träna när det är mörkt så är reflexvästen en nödvändighet, gärna i kombination med arm och benreflexer. Vill man synas extra bra och dessutom själv se bra så är en pannlampa produkten som man ska satsa på. Med en bra pannlampa kan du till och med välja skogsstigen i mörkret, få saker är lika spännande som att springa ensam i skogen i mörkret.

 

 

LÖPARSKOR - JU FLER DESTO BÄTTRE

- OM DU INTE VILL SPRINGA BARFOTA

Skorna är det viktigaste plagget i löparens garderob. Är du novis på området så bör du ägna en del tid åt att lära dig mer om din fotbeklädnad. Vad en löpare bör ha under fötterna är en het fråga där många intressen och åsikter spelar in. Dämpning, häl-tå drop, pronation, supination, neutral, snabbsnörning, dubbdäck, lättvikt, minimalism, maximalism eller barfota? Du väljer, men välj gärna flera. Omväxling förnöjer, och kan även ha en skadeförebyggande effekt.

 

Traditionella dämpade skor

När Nike under 1970-talet lanserade den första dämpade löparskon så var det naturligtvis frågan om en revolution. Människan hade dessförinnan sprungit i odämpade skor under mycket lång tid och från är väl egentligen om den nya idéen har hjälp eller stjälpt löparna. Skadorna verkar inte ha minskat bland löparna sedan dämpningen infördes, däremot ser det ut att ha skett en förskjutning av skadorna till andra kroppsdelar. Nackdelen som ofta lyfts fram är att de dämpade skorna tillåter löparen att ha ett dåligt löpsteg, vilket på sikt kan leda till överbelastningsskador. Den i dämpade skor vanligt förekommande häl-landningen är inget man gör frivilligt i ett par odämpade skor.

 

Mitt råd till dig är att du utan tvekan bör äga minst ett par dämpade skor, gärna neutrala. Gå till en butik med kunnig personal och prova ut ett par som du gillar. När det handlar om mängdträning och framförallt om denna träning bedrivs på asfalt så är dämpningen att föredra, såvida du inte har ett perfekt löpsteg och goda gener. Det går naturligtvis att efterhand experimetera sig fram till vad som passar en bäst när det gäller drop, stöd och vikt på skorna.

 

Barfotaskor/Fingerskor

Egentligen är det ju lite bakvänt att man ska köpa skor som ska ge känslan av att man är barfota. Har du tillgång till en gräsmatta där du inte riskerar att trampa på vassa föremål så är det naturligtvis bättra och billigare att springa barfota på riktigt. Golfbanor är ett bra tips!

 

Natural running

 

Trailskor

Trailskor är löparskor som är speciellt anpassade för löpning i terräng. Det som utmärker en typisk terrängsko är ofta den grovmönstrade sulan. Sulans mönster är anpassat för att lättare greppa i mjukt underlag, såsom lera och grus. Vissa modeller av terrängskor är även utformade som lättviktsskor. Icebugs acceleritas med flera har ovandelen tillverkad i ett material som inte ska suga åt sig fukt, detta eftersom risken att bli blöt är stor vid löpning på stigar och i obanad terräng. Några tillverkare har istället satsat på skor i vattentäta material, detta hjälper ju dock föga om man trampar mer sig ordentligt i skiten.

 

Eftersom traillöpning kräver god kontakt och känsla för underlaget så föredrar många att springa i skor med tunnare sula och bättre markkänsla. Terränglöpningen inbjuder även till ett kortare steg och en landning på fotens främre del. Detta medför att skor med lågt eller inget häl-tå-dropp lämpar sig väl i skogen. Vill du komma riktigt nära marken och inte är rädd att skada tårna så rekommenderar jag barfotaskor eller FiveFingers som också finns i en trailvariant. Snabbsnörning är något som salomon använder sig av i sina terrängskor och som kan vara bra i terrängen. Personligen har jag fastnat för Inov-8, de har många modeller som är utmärkta för en tur i skog och mark. Vill du extra bra grepp och ett par skor som även gör sig bra vintertid så hittar du tips i nästa stycke.

 

Dubbade skor

I och med att många löpare vill springa året runt och kanske inte uppskattar löpbandet på gymet lika mycket som en tur ute i det fria så finns det ett stort utbud av dubbade skor. Icebugs är väl det märke som tydligast har riktat in sig mot vinterlöpning och deras skor rekommenderar jag verkligen. Nu har dock flera märken hakat på trenden och de flesta har faktiskt en dubbad modell i sin arsenal. Som nämns ovan så kan även dubbade skor passa bra i terrängen, orienterarna har sedan länge förstått detta och använder sig ofta av dubb för att få grepp på rötter och spänger.

 

Vill du springa i dina vanliga löparskor även på vintern så finns alla möjligheter, för en liten penning kan du förvandla dina skor till dubbskor. Många affärer och märken säljer broddade damasker som träs utanpå skorna som ett halkskydd och dessa fungerar utmärkt på isiga vägar och oplogade cykelbanor.

 

Ultraskor

Vissa hävdar att ultralöpning kräver extremt dämpade skor, medan andra hävdar motsatsen. Vill du testa ett par med extra tjock sula som inbjuder till ett rullande steg så har märket Roka några modeller. North face är ett annat märke som utvecklat skor för löpning över mycket stora distanser. En modell är framtagen tillsammans med Badwater-kungen Dean Karnazes och denna har en hälkappa som kan spännas eller lättas efter behov.

 

Lättviktsskor/racerskor

Alla märken tävlar idag om hur de ska få fram skor som väger så lite som möjligt men ändå ger löparen en bibehållen komfort. Utmärkande för en lättviktssko är att den naturligtvis väger lätt, gärna under 200gram. Skorna har ofta mindre dämpning och tunnare sula för att ge en mer direkt markkontakt och ett effektivare frånskjut. Racerskorna är ju till för att springa snabbt i och löpning i hög fart medför ofta ett naturligare och mer korrekt löpsteg, vilket minskar kraven på stötdämpning. Några av de modeller som finns på marknaden har sparat in på vikten genom att erbkuda en kraftigt perforerad sula. FÖrdelen med sulan är att den ventilerar även nedåt men nackdelen är att man blir blöt vid löpning på fuktigt underlag. Racerskor lämpar sig bäst för rutinerade löpare med ett bra steg, mindre rutinerade och skolade löpare bör kanske starta sin racerskokarriär på kortare distanser, exempelvis stadslopp över 5-10 km eller vid intervallträning på bana.

 

Minimalistiska skor

Trenden med minimalistiska skor är tydlig. De flesta skomärken idag har en eller flera varianter av skor utan dämpning och med tunn sula. Trenden startades till stor del genom boken "Born to Run skriven av C. McDougall. I boken får man följa ett mexikanskt indianfolk som springer oerhörda distanser i någon form av odämpade sandaler. Bokens författare menar att människan är född att springa långt och odämpat. Eftersom vår kropp redan har inbyggd stötdämpning så är det onödigt och rent av skadligt att springa i dämpade högteknologiska skor som de stora skoföretagen tagit fram för att tjäna pengar, menar författaren. Han fortsätter med att berätta att vi som art levt i nära två miljoner år och klarat oss bra trots att de dämpade löparskorna bara funnits de senaste dryga trettio åren.

En ska är i alla fall säker och det är att den som vill springa minimalistiskt eller kanske rentav barfota behöver tänka på hur den springer. En landning på hälen i ett par FiveFingers är inte att rekommendera. Barfotalöpningen kommer förhoppningsvis leda till att många löpare blir varse om sin bristfälliga löpteknik och gör något för att utveckla den.

Tillverka din egen utrustning

 

Så bygger du en egen kettlebell - snabbt och billigt

Kettlebells är ett redskap som härstammar från ryssland och redskapet kan liknas vid en kanonkula med handtag. En kettlebell är mångsidig och lämpas sig väl för den som vill träna upp sin funktionella styrka exempelvis genom crossfit. Att köpa en eller flera kettlebells är en kostsam historia, men här kommer du få lära dig hur du enkelt och billigt kan bygga din egen kettlebell. Den byggs med hjälp av viktskivor och material som du hittar i en vanlig bygghandel. Fördelen med den egenbyggda kettlebellen är också att du enkelt kan justera och variera vikten på den.

 

Copyright © All Rights Reserved By: Anders Österberg, info@liteommycket.se