Ergonomi

Anpassa din omgivning efter dina behov

 

Ergonomi är läran om hur vår omgivande miljö kan anpassas efter oss som befinner oss i den. Här kan du lära dig hur du kan anpassa din omgivning så att den blir optimal för just dina behov. Oavsett om det handlar om din arbetsplats, hemmiljö eller sovplats så kommer du att finna många bra tips på förbättringar på denna sida. Häng med och starta resan mot en hälsosam och ergonomisk tillvaro!

 

 

Skapa en god nattsömn och vakna utvilad varje morgon

 

Att vi människor behöver sova är något som vi alla känner till. Trots detta är vi många som sover såväl för lite som för dåligt. Sömnsvårigheter är ett bekymmer som för med sig en hel del negativa konsekvenser för oss människor. Sömnen är kroppens tid för återhämtning och uppbyggnad, det är även den del av dygnet som vår hjärna bearbetar de olika intryck som sinnena tagit in under dagen.

 

Går man tillbaka något eller några årtionden i tiden så var natten en tid där det inte hände så mycket. Den eller de tv-kanaler som fanns visade så kallat ”myrkrig” eller i bästa fall testbilden efter nattens inbrott och Internet var ännu inte något som gemene man hade tillgång till. Då det heller inte förekom några mobiltelefoner så var det otänkbart att kontakta sina vänner nattetid då man riskerade att väcka en hel familj om man ringde någon god vän lite för sent på kvällen.

 

24 timmars samhället

Idag lever vi i vad som kan benämnas som ett dygnet runt-samhälle där vi ständigt kan nå våra vänner eller för den skull bli nådda. Vi kan närsomhelst ta en surftur på det världsvida nätet och kolla av de senaste nyheterna eller bloggarna. Kanske uppdatera vår Facebookstatus eller twittra lite mitt i natten. Det är heller inga problem att slänga iväg ett sms eller mail till någon god vän eller kollega oavsett tid på dygnet. De flesta tv-kanaler sänder dygnet runt och vill man inte slå på tv:n så kan man ju alltid streama eller youtube:a lite roliga klipp och filmer om man har svårt att få kontakt med John Blund. Skulle suget efter en nattmacka eller kanske en hel måltid infinna sig under småtimmarna så är inte heller detta något problem för oss moderna människor då såväl bensinmackar som vissa affärer har öppet i det närmaste dygnet runt. Vill man shoppa kläder eller annat så är ju såklart samtliga nätbutiker tillgängliga ständigt.

 

Orkar man inte ta sig upp ur sängen för att starta tv:n eller laptopen så är det ju smidigt att bara ta fram mobilen från nattygsbordet och surfa från huvudkudden. Vissa är så fästa vid sina smarta nallar att de helt sonika sover med dem under huvudkudden, antagligen för att inte missa något viktigt under natten, t.ex ett sms eller en intressant kommentar på någon webbplats.

 

Förutom den stress det måste innebära att hela ligga på helspänn i väntan på att den ska durra till under huvudkudden så torde det väl inte vara särdeles hälsosamt för hjärnan att tillbringa natten på fåtalet centimeters håll från den elektronik och de signaler som telefonen sänder ut.

 

Överflöd av intryck

När det gäller teknik och då framförallt skärmar så kan dessa ställa till det för vår nattsömn. Då våra ögon utsätts för tusen och åter tusen bilder från dessa skärmar så blir det mycket information som skickar upp från ögonen via synnerven till hjärnan. Även om det ofta är information som vi egentligen inte reflekterar speciellt mycket över så hamnar dessa bilder och texter i vår hjärna för bearbetning. Mycket tyder på att screentime alltför nära inpå sömnen medför att hjärnan arbetar för högtryck även då vi sover. Höjd aktivitet i hjärnan under sömnen kan medföra att även personer som sover mycket kan vakna trötta på morgonen. När det gäller sömn så är kvalitet minst lika viktigt som kvantitet. På tal om kvantitet så är detta något som ofta talas om. Åtta timmars sömn per natt har länge setts som ett riktmärke för sömnbehovet hos en vuxen människa. Att vissa människor behöver mer sömn och att andra behöver mindre beror antagligen på att det skiftar i sömnkvalitet personer emellan.

 

Vanor och rutiner är viktiga när det gäller sömn, detta är något som tydligt märks hos små barn, dessa är ofta mycket känsliga för rubbningar i läggningstider och uppstigningstider. Även för vuxna människor är det eftersträvansvärt att försöka få så små skiftlingar som möjligt när det gäller vilka timmar man sover. Detta betyder att man helst ska försöka att sova ungefär samma timmar såväl i veckorna som under helgen samt semestern. Flera undersökningar har pekat på att exempelvis skiftarbete och nattarbete i värsta fall kan förkorta livslängden hos oss människor. Många människor, i synnerhet ungdomar har tendenser att vända på dygnet under såväl helger som skollov och ledigheter. Detta torde få samma negativa konsekvenser som skiftarbete, kanske kan detta vara en av förklaringarna till den trötthet som många ungdomar visar upp i skolan.

 

Mat är ju gott och kvällen är en tid då hunger och sötsug gärna gör sig gällande. Intag av diverse födoämnen är dock inte att rekommendera alltför tätt inpå sömnen då även matsmältningen kan störa nattron. Tilläggas bör dock att man heller inte bör gå och lägga sig hungrig, vi som testat vet att det är svårt att somna med kurrande mage.

 

Ljusets betydelse

Vi människor är ju som bekant inga nattdjur även om vissa av oss kanske känner sig som sådana. Vår kropp är programmerad för att sova i mörker och vara vaken i ljusa miljöer. När människokroppen utsätts för solens ljus stimuleras produktionen av sömnhormonet melatonin. Detta medför att sannolikheten för en god nattsömn ökar om vi under dagen har vistats i solen. Då en del av oss av olika anledningar har valt att bosätta oss på platser som är belägna långt ifrån ekvatorn samt den påverkan som jordaxelns lutning i förhållande till solen har för våra årstiden har vi olika goda möjligheter att exponera oss för solljus under en dag beroende på var i världen vi bor. I Sverige erbjuder vintern begränsade möjligheter att ”se solen”, under en vanlig arbetsdag på hösten/vintern kan man i värsta fall stämpla in på jobbet innan solen gått upp och stämpla ut efter mörkrets inbrott. Under årets mörkare period är det alltså svårt att få till en bra melatoninkoncentration inför natten. Detta kan medföra sömnsvårigheter för vissa personer. Förutom sömnen påverkas vi även negativt psykiskt under årets mörkare period. Vi nordbor mår i allmänhet sämre och är mer nedstämda under höst och vinter än vad vi är under vår och sommar. Jag misstänker att dessa depressioner även kan vara beroende av sömnen eller bristen på densamma. Att inte få sova är något som snabbt kan få vem som helst att komma ur balans, detta är något som flitigt utnyttjats som tortyrmetod.

Som om det inte vore tillräckligt besvärligt med de mörka årstiderna så kan faktiskt även de ljusare årstiderna ställa till det för sömnen. Som tidigare nämnts så är den snillrika människokroppen konstruerad så att den vill vara vaken i ljus och sova i mörker, detta kan även bli svårt inder sommarens ljusa nätter då det krävs både persienner och rullgardiner för att bibehålla mörkret i sovrummet. Nu kanske någon tänker att det räcker väl att blunda. Men det är inte bara ögonen som känner av om det är mörkt eller ljust. Man har vid tester påvisat att belysning av exempelvis foten gör att vi sover sämre. Även små ljuskällor såsom displayen på en klockradio kan faktiskt störa oss.

 

Temperaturen i ett sovrum bör vara något lägre än i den övriga bostaden, gärna under 20 grader. Ett för varmt klimat i sovrummet kan ha negativ inverkan på sömnkvalitén.

 

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att man bör tillbringa natten i ett svalt, mörkt och tyst rum. En god bok är klart att föredra istället för att somna i tv-soffan om man vill sova effektivt. Varva ner, slappna av, logga ut och få rutiner i ditt sätt att sova så ökar möjligheterna att vakna pigg och utvilad.

 

Copyright © All Rights Reserved By: Anders Österberg, info@liteommycket.se