Fystester

 

TESTA DIN STYRKA OCH KONDITION

 

Konditions och styrketester bör vara ett naturligt inslag i din träning. Tester ger ett kvitto på nuvarande form, träningens effekt och din fysiska status. För att få jämförbar resultat bör testerna utföras vid ett upprepat antal tillfällen och under liknande förhållanden.

 

MINA FAVORITER

 

Coopertestet

 

Ett Coopertest går att utföra med några olika varianter. Testet prövar din uthållighet och syreupptagningsförmåga genom löpning. Den vanligaste varianten av testet går ut på att du springer så långt du hinner under tolv minuter och att sträckan sedan analyseras för att få fram ditt testvärde. Din ålder och ditt kön är faktorer som spelar in. Den andra varianten går till så att du springer 2000m alternativt 3000m på snabbast möjliga tid och sedan använder din tid för att räkna fram ditt testvärde.

 

Yo-Yo testet

 

Yo-Yo testet är framtaget för att testa uthållighet i lagbollspel, speciellt fotboll. Testet påminner mycket om Beeptestet som du kan läsa mer om här nedan.

 

Åstrandtest

Detta konditionstest utförs på en ergometercykel och kräver en del utrustning.

 

Beeptestet

Liksom YOYO-testet är detta framtaget för lagbollspelare. Testet är ett så kallat progressivt maxtest, med detta menas att belastningen ökar med tiden och testet pågår så länge testpersonen orkar.

 

Polistestet Harres

Testet som är hämtat från intagningsprovet på polishögskolan utförs genom att man hoppar över ett antal utplacerade häckar och direkt efter kroper under dem. Kort och snabbt test som mäter smidighet och snabbhet.

 

Navy Seal testet

 

Harvard Steptestet

 

Sergeant jump

Klassiskt spänsttest där försökspersonen ska hoppa rakt upp i luften så högt som möjligt, från stillastående. Utförs enklast vid en vägg med en blyertspenna som redskap. Sträck dig så högt upp du kan och dra ett sträck, hoppa därefter så högt du kan och dra ytterligare ett sträck. Avståndet mellan dina sträck är ditt testresultat.

 

Pushuptest - max antal reps

Maximalt antal armhävningar på en given tid. För inspiration och rekord rekommenderas Youtube.

 

Planktest

Statiskt coretest där plankpositionen ska hållas så länge som möjligt. Svank rekommenderas ej.

 

How strong is your core? Klipp

Måt din bålstyrka och hitta dina svaga punkter med detta plåsamma styrkeprov.

 

Burpeetestet

 

Detta test är mycket enkelt och ger dig ett snabbt kvitto på hur vältränad du är. Testet går ut på att göra 50 repetitioner av övningen Burpeepullups på kortast möjliga tid. Räcket som du gör pullups i behöver vara på samma höjd vid varje testtillfälle för att dina resultat ska vara jämförbara över tid.

 

Hur du gör en burpeepullup ser du här!

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved By: Anders Österberg, info@liteommycket.se

 

Innehåll: